Články

Adaptace nových zaměstnanců

26. 11. 2012   Mgr. Petr Hlušička

V lidských zdrojích využíváme mnoho procesů. Většina nás stojí nemalé prostředky. Časové i ty finanční. Jedná se o nákladné procesy, které nám umožňují získávat kvalitní zaměstnance, rozvíjet zaměstnance nebo je motivovat. Často ale opomíjíme ten proces, který často děláme automaticky, není finančně nákladný a mnohé ovlivňuje. Jedná se o ADAPTAČNÍ PROCES. Ten má obrovský dopad a vliv na to, jak rychle k nám nový zaměstnanec „zapadne“, jak se u nás bude cítit, jak bude motivovaný u nás zůstat, jak bude „zapálený“ pro naši věc.

Aby trest nebolel

19. 11. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Trestání je nutná součást management, respektive řízení lidí. Jak trestat tak, aby trest přinášel co největší pozitivní efekt? A na co si dát pozor?

Tým a jeho potenciál

19. 11. 2012   Mgr. Petr Hlušička

Práce v týmu se odlišuje od ostatních variant práce ve skupině. Umožňuje pracovníkům, aby dosáhli přesahu ve svém výkonu. Nedosahují ho nutně tím, že by pracovali víc, ale tím, že v interakci a spolupráci v sehraném týmu jsou schopni jako celek dosáhnout mnohonásobně vyšších výkonů.

Když to na pracovišti eroticky jiskří

18. 11. 2012   PhDr. Jan Drahoňovský

Jistě jste si mnohokrát všimli, že v pracovních kolektivech, kde je zhruba stejný počet mužů a žen podobného věku, bývá atmosféra velmi tvůrčí, jiskrná a radostná. Tentokrát se nebudu zabývat problémem, spíše zajímavým fenoménem, bez něhož by spousta lidí chodila do zaměstnání jen s velkým přemáháním.

Rozvoj dovedností managementu

12. 11. 2012   Mgr. Petr Hlušička

V některých fázích profesního života nastane okamžik, kdy si člověk na vedoucí pozici klade tyto otázky – „Jsem dobrý nadřízený? Vedu své podřízené dobrým způsobem? Dosahuji adekvátně svých předsevzatých cílů a výsledků?“

Odpovídejte!

12. 11. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Schopnost reagovat na otázky patří mezi nevíce ceněnou vlastnost vedoucích pracovníků. Umět to dělat správně chce nejen kousek talentu, ale hlavě hodně praxe. Šéf, kterého se podřízení nebojí zeptat, má přitom jejich respekt a autoritu.

Zlatá pravidla sebehodnocení

5. 11. 2012   PhDr. Jan Drahoňovský

Každý z nás asi touží po růstu a zdokonalování sebe sama. Po tom, aby odváděl kvalitní práci a byl přijímán lidmi, které považuje za důležité. S tím se pojí hodnocení sebe sama. Byla vaše poslední prezentace skvělá nebo to byl propadák? Dokážete lidi nachnout, pokárat, vést? A daří se vám vytvářet dojem, který chcete? Lehce bychom se v tom mohli ztratit.

Jak oznámit změnu názoru

5. 11. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Každý člověk, a tedy i každý vedoucí má právo změnit občas svůj názor. Ať už je příčinou této změny to, že jsme byli přeargumentováni, nebo že se změnily vnější podmínky, sdělit tuto skutečnost podřízeným patří mezi tvrdé oříšky.

Když velí svaly

5. 11. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Představa vedoucího – chlapáka, který dává podřízeným najevo svou dominanci živočišnou, mužnou cestou, je něco, co mnoha manažerům velice vyhovuje. Výsledky přitom mohou být právě opačné, než by si přáli.

Aby porada nebyla zbytečná - část II

28. 10. 2012   PhDr. Jan Drahoňovský

V minulém díle jsme si ukázali, jak porada nemá vypadat a stanovili si pár zásad pro její vedení. Nyní se budeme věnovat struktuře, tedy co by v poradě mělo zaznít a v jakém pořadí.

Aby porada nebyla zbytečná - část I

22. 10. 2012   PhDr. Jan Drahoňovský

Jistě se vám už někdy přihodilo, že jste odcházeli z porady naštvaní k nepříčetnosti, ačkoli se původně mělo jednat jen o rutinní jednání. Anebo naopak znudění a znechucení z promarněného času. Správně vést poradu je dovednost, kterou byste rozhodně neměli podcenit.

Co s protichůdnými příkazy?

22. 10. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Dostanou-li podřízení od svého vedení vzájemně protichůdné příkazy, je to jeden z největších problémů, do kterých se můžeme dostat. Jak na něj správně reagovat?

Když se šíří fámy

19. 9. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Trápí vás fámy, které se šíří mezi vašimi zaměstnanci, i když jste jím vše jasně a srozumitelně vysvětlili? Nevíte, jak bojovat s fámou ani kdo ji způsobil?

Co dělat s věčným kritikem

13. 9. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Nic mu nevyhovuje, nic se mu nelíbí, s ničím není spokojen, zato úplně ke všemu má výhrady. Tak nějak vypadá věčný kritik. Je-li mezi vašimi kolegy, víte, že vyjít s ním není snadné.

Šéf - miláček podřízených

31. 8. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Existují vedoucí, které jejich podřízení doslova milují. Bez protestu splní vše, co se po nich žádá, svého vedoucího nosí na ramenou. Chcete být oblíbeným šéfem? A je vůbec dobře, abyste jím byli?

Jak (a kdy) jít příkladem

28. 8. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Říká se, že šéf, který jde příkladem, je nejlepším nadřízeným. Ne všechno by se ale mělo přehánět a samotný příklad není vždy tím nejšťastnějším, co můžeme pro své podřízené udělat.

Pozor na nepravou asertivitu!

26. 8. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Také jste podlehli moderní a pro někoho možná i módní tendenci chovat se asertivně a nyní se to pokoušíte praktikovat směrem k podřízeným? Pozor na to, aby vaše nepravá asertivita nezpůsobila více škody než užitku.

Lidé potřebují vizi

24. 8. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Jste nespokojeni s výkonem vašich podřízených? Děláte vše proto, aby byli motivovaní a chtělo se jim pracovat? Mají špičkové podmínky a zázemí? Pokud ano, ale vaše nespokojenost přetrvává, je dost možné, že lidem chybí vize.

Ideální šéf

24. 8. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Jakou image by měl mít ideální vedoucí? Jaký  by měl být jeho obraz před podřízenými, aby byli ochotni pro něj pracovat, současně aby byli motivovaní, nikoli příliš devótní a aby spolupracovali navzájem?

Jak říct zaměstnanci NE

23. 8. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Ačkoliv to může vypadat zvláštně, mnoho manažerů má problém odmítnout požadavky svých podřízených, které nemohou, či nechtějí splnit. Říct správně NE je totiž umění a hlavně poctivá praxe. Jak odmítat tak, abychom se za to nemuseli stydět a abychom tím nenarušili své vztahy? Poradíme.


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520