20. 10. 2025   Mgr. Petr Hlušička

Dlouho se v korporátním světě věřilo, že opravdový lídr musí být neotřesitelný – racionální, pevný, bez známky emocí. Jenže moderní doba, plná změn, stresu a nejistoty, ukazuje, že právě schopnost projevit empatii a lidskost může být skutečným měřítkem síly. Světový den duševního zdraví nám každý rok připomíná, že otevřenost vůči emocím není slabost, ale nezbytná součást zdravého vedení i firemní kultury.

Redefinice profesionality: od chladného odstupu k autentickému leadershipu

Tradiční pojetí profesionality bývalo často spojováno s emoční zdrženlivostí – předpokladem, že lídr, který neukazuje emoce, působí kompetentněji. Tento model však postupně ztrácí relevanci. Současné výzkumy potvrzují, že lídři s vyšší mírou emoční inteligence (EQ) dosahují dlouhodobě lepších výsledků. Nedávná studie ukazuje, že organizace vedené lídry s rozvinutou empatií a sebereflexí mají o 37 % vyšší míru angažovanosti zaměstnanců a o 23 % nižší fluktuaci než ty, kde převládá autoritativní styl řízení.

Tip: Hledáte benefit pro své zaměstnance? Využijte Zaměstnanecký Asistenční Program

Moderní lídr chápe, že profesionalita neznamená potlačovat emoce, ale umět s nimi vědomě pracovat – vyjádřit je přiměřeně, reflektovat je a přetavit je v pochopení a inspiraci pro ostatní.

Emoce jako zdroj síly, nikoli slabosti

Lidskost v leadershipu není projevem slabosti, ale projevem odvahy. Přiznat, že něco nevím, že dělám chyby, že se potýkám s nejistotou – to je krok, který vyžaduje více síly než předstírat dokonalost.

Výzkumy potvrzují, že týmy vedené autentickými a emočně otevřenými manažery vykazují až o 40 % vyšší důvěru a významně nižší míru syndromu vyhoření.

Příkladem může být firemní praxe společnosti Microsoft pod vedením Satyi Nadelly. Po nástupu do funkce přinesl kulturu empatie a otevřené komunikace – nahradil přístup „vím všechno“ postojem „učím se“. Tento přístup nejen zlepšil atmosféru, ale také nastartoval inovace a růst firmy po letech stagnace.

Emoční autenticita jako základ důvěry

Lídr, který se nebojí ukázat emoce, dává ostatním svolení být sami sebou. Autenticita se stává magnetem důvěry.
Podle studie z roku 2022 zaměstnanci hodnotí jako nejdůvěryhodnější ty vedoucí, kteří:

  • otevřeně mluví o svých selháních,
  • dokážou projevit empatii a porozumění,
  • aktivně podporují dialog o duševním zdraví,
  • dokážou naslouchat bez hodnocení.

Zejména v postpandemické době, kdy téma psychické pohody rezonuje napříč odvětvími, je role emočně zralého vedení zásadní. Lidé nechtějí pracovat pro dokonalé manažery – chtějí pracovat pro lidské lídry, kteří rozumí tomu, co prožívají.

Praktické kroky k budování emočně zralého leadershipu

  1. Normalizujte rozhovory o emocích a duševním zdraví.
    Zahrňte téma wellbeing a práce s emocemi do firemních workshopů, 1:1 schůzek i rozvojových programů.
  2. Vytvořte prostor pro psychologickou bezpečnost.
    Zaměstnanci by se měli cítit bezpečně, když sdílí obavy, chyby nebo nejistoty. Otevřenost začíná u lídra.
  3. Rozvíjejte emoční inteligenci (EQ) u manažerů.
    Trénink empatie, aktivního naslouchání a sebeuvědomění by měl být stejně důležitý jako školení v řízení projektů.
  4. Modelujte zranitelnost shora.
    Když vedení otevřeně přizná své limity, inspiruje ostatní ke stejnému chování – a posiluje důvěru napříč organizací.
  5. Podporujte wellbeing jako strategickou prioritu.
    Zdraví a stabilita zaměstnanců není HR benefit – je to klíčový faktor produktivity a loajality.

 

Emoce jako nová dimenze leadershipu

Moderní leadership se již neřídí heslem „silní nepláčou“. Skuteční lídři dneška chápou, že síla spočívá v lidskosti. Když vedoucí pracovník dokáže být otevřený, autentický a zranitelný, nevzdává se své autority – naopak ji posiluje.

„Zranitelnost není slabost, je to nejpřesnější měřítko odvahy.“

Nedávný Světový den duševního zdraví je proto připomínkou, že emoce jsou nejen přirozené, ale také nezbytné pro zdravé, inovativní a soudržné týmy. Lídři, kteří dokážou vést s otevřeností a empatií, nevytvářejí jen lepší pracovní prostředí – formují kulturu, která dává lidem sílu být sami sebou.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora

Petr Ševčík

Petr Ševčík

Jako Interim Change Manager Petr působí coby lídr a realizátor firemních transformací a změn. Manažersky vstupuje do firem, které mají problémy ve výkonnosti, strategii či organizaci nebo potřebují nastartovat a řídit rozvoj.

více o autorovi
články autora


© 2025 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 514

Yesterday 422

Week 514

Month 12421

All 195755

Currently are 227 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions