23. 9. 2024   Mgr. Petr Hlušička

Jedná se o dvě klíčové metody, které se využívají v oblasti výběru a rozvoje zaměstnanců. Umožňují nejen hlouběji poznat potenciální kandidáty, ale také efektivně pracovat na rozvoji stávajících zaměstnanců. Podíváme se jaké jsou rozdíly mezi AC a DC, za jakým účelem se používají, a co přinášejí jak firmám, tak samotným účastníkům.

Assessment Centre (AC) a Development Centre (DC) jsou dvě velmi důležité metody používané v personalistice, které nám umožňují lépe porozumět schopnostem a potenciálu lidí. Obě metody slouží k hodnocení účastníků, ať už jde o kandidáty v rámci výběrového řízení nebo o stávající zaměstnance, kteří se chtějí dále rozvíjet. AC a DC jdou však daleko za hranice běžného pohovoru, poskytují mnohem hlubší vhled do schopností, chování a potenciálu jednotlivců.

K čemu slouží AC a DC, jaké jsou mezi nimi rozdíly?

Assessment Centre (AC) je metoda často využívaná ve výběrových řízeních, kde se hodnotí nejen kvalifikace, ale i konkrétní chování a schopnosti kandidátů. V rámci AC jsou účastníci podrobeni sérii úkolů a simulací, které napodobují reálné pracovní situace. Součástí je také odborná psychodiagnostika, která umí posoudit jak osobnostní, tak výkonové charakteristiky. Tyto výstupyb  jsou pak hodnoceny týmem odborníků, kteří sledují nejen výsledek, ale i proces řešení úkolu – schopnost analyzovat problém, týmovou práci, rozhodování a komunikační dovednosti.

Na druhé straně Development Centre (DC) se zaměřuje především na rozvoj stávajících zaměstnanců. Cílem DC není pouze hodnotit aktuální schopnosti, ale také identifikovat silné a slabé stránky jednotlivců, aby se na ně mohli v budoucnu zaměřit a zlepšovat. DC se často používá jako součást rozvojových programů, které podporují růst zaměstnanců a jejich další kariérní postup.

Hlavní rozdíl mezi AC a DC spočívá v účelu. AC se používá primárně k výběru nových zaměstnanců, zatímco DC slouží k rozvoji a kariérnímu růstu stávajících pracovníků. Obě metody však mají jedno společné – poskytují mnohem komplexnější obraz o účastnících než tradiční pohovor.

Proč AC a DC přinášejí lepší výsledky než klasický pohovor?

Tradiční pohovor je často limitován na slovní výměnu informací a hodnocení na základě dojmů, které kandidát zanechá během krátkého setkání. To může být zkreslující a často není možné plně odhalit skutečné dovednosti nebo potenciál kandidáta. AC a DC však využívají praktické úkoly, simulace a reálné situace, kde kandidát nebo zaměstnanec musí ukázat, jak by postupoval v praxi. Díky tomu je možné mnohem lépe poznat nejen dovednosti, ale i chování, reakce na stres a schopnost spolupráce.

Pro účastníky je AC i DC také cennou zpětnou vazbou. Během těchto aktivit mají možnost pochopit, jak se chovají v konkrétních situacích, které jsou důležité pro jejich práci, a získat jasnou představu o tom, jaké jsou jejich silné stránky a na čem by mohli dále pracovat. To otevírá dveře k jejich dalšímu rozvoji – ať už jde o zlepšení v určitých oblastech, nebo o hledání cest, jak maximálně využít své silné stránky.

Výhody pro firmu, manažera i účastníka

Pro firmu přináší AC a DC klíčovou výhodu ve formě hlubšího porozumění kandidátům a zaměstnancům. Pomáhají firmám najít nejen technicky kompetentní jedince, ale také lidi, kteří zapadnou do firemní kultury a mají potenciál dlouhodobě růst. Zároveň se díky DC může firma zaměřit na rozvoj talentů, což zvyšuje míru jejich spokojenosti a loajality.

Pro přímého nadřízeného AC a DC představují skvělý nástroj, jak lépe poznat svůj tým. Pomáhají identifikovat talenty a rozvíjet zaměstnance v oblastech, které mají strategický význam pro úspěch týmu. Vedoucí pracovníci tak mají možnost lépe plánovat rozvoj svého týmu a optimalizovat rozdělení úkolů podle individuálních schopností.

A pro samotného účastníka je AC či DC možností, jak lépe porozumět svým schopnostem. Získají objektivní zpětnou vazbu, která je nezbytná pro jejich další profesní růst. Tato zkušenost často vede k větší motivaci pracovat na sobě a zlepšovat se v oblastech, kde mají prostor pro růst.

Komplexní přístup k výběru a rozvoji

Assessment Centre a Development Centre představují moderní a efektivní nástroje pro komplexní hodnocení a rozvoj zaměstnanců. Poskytují firmám, manažerům i samotným účastníkům cenný vhled do jejich dovedností, chování a potenciálu, což je klíčové nejen pro správný výběr nových pracovníků, ale také pro dlouhodobý rozvoj a spokojenost stávajících zaměstnanců.

Pokud uvažujete o zavedení AC nebo DC ve vaší organizaci, je důležité zaměřit se na jasné cíle a pečlivě vybrat hodnotitele, kteří dokážou objektivně posoudit účastníky. Zároveň je vhodné zajistit, aby účastníci dostali kvalitní zpětnou vazbu a měli příležitost na ní dále pracovat. Vhodně zvolené AC a DC mohou výrazně přispět k lepšímu fungování týmu i celé organizace.

 

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 103

Yesterday 372

Week 966

Month 1352

All 32072

Currently are 128 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions