9. 9. 2019 PhDr. Vojtěch Bednář
Začíná podzim; fáze roku, ve které na řadu z nás přichází únava a splín. Přitom právě nyní řada firem „honí termíny“, a tedy potřebuje maximální výkon. Jak v tomto období motivovat zaměstnance?
Závěr roku, přibližně od začátku čtvrtého kvartálu, s sebou přirozeně nese pokles lidské aktivity. Zkracuje se den, mění se intenzita a doba osvětlení, klesá teplota, což mnoho z nás vnímá jako nepříjemné. Toto vše (a celá řada dalších faktorů) má vliv na ochotu a motivaci našich zaměstnanců i nás samotných. Je to paradox, ale tím, jak se blíží konec roku, mají firmy, především navázané na mezinárodní obchod a výrobu, tendenci „dohánět termíny“. Potřebují tedy maximální výkon svých zaměstnanců. Jak ho ale dosáhnout, když příroda je proti? Pokusíme se vám nabídnout tři tipy, jak na to.
1. Lidé se chtějí mít nač těšit
Větou „pracujte, blíží se deadline“ nemotivujete nikoho a nic. Pokud potřebujete momentální zvýšení výkonu, měli byste zaměstnancům nabídnout něco, na co se mohou reálně těšit a co jim pomůže překonat negativní okolnosti prostředí v tom smyslu, že se budou soustředit spíše na odměnu, než na podmínky, za kterých ji dosahují. Odměna by měla být citelná, zcela reálně upotřebitelná (zapomeňte na diplom „zaměstnance roku“), pokud je to možné, nemělo by jít pouze o peníze. Ideální je v tomto smyslu tzv. kombinovaný benefit, tedy to, že lidé něco dostanou, současně se něčeho zúčastní, získají něco pozitivního, v nejlepším případě společně. Cíl i benefit by měl být nastaven tak, aby bylo zcela reálné ho dosáhnout, a i v případě, že se to nepodaří, měli by lidé získat alespoň „díl“. Jakmile je benefitu dosaženo, je nejvyšší čas vymyslet další.
2. Světlo a prostředí dělá divy
Pokud jste pracoviště kancelářského typu a nebo máte tolerantní a vstřícné vedení a správu budovy, můžete psychice vašich zaměstnanců a tím i způsobu, jakým reagují na stres, pomoci tak, že zvolíte teplé osvětlení (které jim v běžném životě chybí) a do pracoviště přidáte syté barvy, a pokud možno zelenou barvu, které se jim nedostává. Nemusí se jednat o žádné velké změny nebo stěhování, prosté přidání osvětlení nebo květiny dokáže udělat divy a nemusí stát mnoho peněz. Pokud máte navíc možnost udělat cokoli, co zlepšuje náladu lidem, udělejte to. Malá pozornost, občerstvení, častější výměna ručníků, pracovních pomůcek… to vše může podpořit koncentraci a pomoci lidem pracovat daleko lépe, než pokud budete vyhrožovat blížícím se termínem splnění zakázky nebo ukončení projektu.
3. Světlo na konci tunelu
Náš třetí tip funguje pouze tehdy, když jej budeme kombinovat s některých z předchozích; pak je ale zdaleka nejúčinnější. Kromě toho, že by se lidé měli mít na co těšit (a mělo by to být dosaženo v krátkodobém horizontu), potřebují pozitivní vizi. Ne však vizi ve smyslu „kde vidíte firmu za pět let“, ale něco příjemného a pozitivního, co je čeká, až se vnější podmínky zase zlepší a bude jaro. Připravíte jim společnou akci? Výlet? Dovolenou? Sportovní utkání? Nejlepší je připomínat v tomto období tradiční akce, protože si lidé jsou schopni vybavit minulé ročníky a těšit se na následující – i když je jaro daleko, kreativitě se meze nekladou a můžete vymyslet cokoli nového.
Tipů pro „podzimní“ motivaci je samozřejmě mnohem více a rádi vám s jejich hledáním pomůžeme. Pamatujte však na to, že daleko lepším motivátorem než odměny, společně strávené chvilky a volba prostředí a osvětlení je přesvědčivý vedoucí pracovník. Máte-li jej, máte z poloviny vyhráno.