27. 6. 2016   PhDr. Vojtěch Bednář

Nesete zodpovědnost za tým, a máte pocit, že jej musíte neustále hlídat a kontrolovat, protože jinak neodvede svou práci? Ukážeme vám, co můžete udělat proto, aby se vám tým vedl snáze a lépe.

Problém mnoha manažerů a vedoucích pracovníků je v tom, že neustále potřebují mít pocit kontroly. „beze mě se práce neudělá“, „nemohu odejít, vše by se okamžitě zastavilo“, nebo „ti lidé nejsou vůbec aktivní a musí se neustále hnát k práci“ říkají. Pokud i vás trápí něco podobného, pak vězte, že je to nejenom lidmi, kteří vám podléhají, ale tak trochu i vaším stylem vedení, že jste nastolili tento stav. Podívejme se, jak z něj ven.

 

1. Dejte lidem jasné úkoly a autonomii

Velká většina lidí (i když ne všichni) patří do kategorie z manažerského hlediska tzv. vedených osob. Potřebují dostat jasné úkoly, co mají dělat, ale současně autonomii ve způsobu jejich vykonávání. Pokud jím do výkonu práce příliš mluvíte, jsou méně efektivní, než kdyby dostali prostor. Když ale nemají zadaný úkol, nebo ho nemají zadaný dost jasně, nemohou pracovat. Zkuste vést tak, že zadáte úkoly, určíte jasné metriky měření jejich výsledku, a pak necháte podřízené, aby se s nimi „poprali“ sami.

 

2. Mějte důvěrníka

Většina týmů pracuje efektivněji v nepřítomnosti manažera. Menší stres, menší pocit kontroly, větší volnost. Bohužel mnoho manažerů se domnívá, že když „zmizí“, lidé jednoduše pracovat přestanou. Řešením je mít druhý stupeň vedení, a tím je někdo, kdo je součástí týmu, ale zároveň se na něj můžeme spolehnout. Nemusí být právě „formální“ součástí, ale důležité je, aby disponoval u svých kolegů autoritou a zodpovědností. Ideální je, když je takovýmto důvěrníkem služebně nejstarší zaměstnanec, expert, nebo někdo, koho si všichni ostatní cení pro jeho dovednosti. Důvěrník nám dá možnost se od týmu vzdálit, a současně se nebát, že se práce zastaví. To je ve výsledku výhodné jak pro nás, tak i pro tým. Pozor však, abyste si nezvolili Hujera.

 

3. Omezte své ego

Někteří manažeři mají snahu co nejvíce „tvarovat“ svůj tým podle svých představ, a doufají, že tím zajistí, že i když nebudou fyzicky přítomni nebo aktivně zasahovat, tým se tak bude chovat i nadále. Je to omyl – a veliký. Čím více na své kolegy prosazujete svoje já, svou osobnost, tím více umenšujete ty jejich. Pak nemůžete chtít, aby fungovali samostatně. Dejte jím prostor k tomu, aby se vyjádřili. Umožněte (za jasně daných podmínek), aby se podíleli na rozhodování a ukažte, že vám na jejich hlasu záleží. Pak budou fungovat mnohem efektivněji, a vás to bude stát méně práce a sil.

Pokud hledáte cestu, jak zlepšit své vedení a prostředí ve vaší firmě, rádi vám pomůžeme. Využijte našich služeb.

 

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520