26. 5. 2025   PhDr. Vojtěch Bednář

Každý manažer nebo vedoucí pracovník jednou odejde. Jak připravit svého nástupce a jak zajistit, aby předání funkce či pozice proběhlo bez problémů? Intuice vám nestačí.

Nástupnictví patří mezi tak zvaná manažerská tabu. Je to téma, které se týká všech, ale o kterém nechceme mluvit. Zcela upřímně, je tak trochu jako smrt. A stejně jako smrt, pokud na ně nejsme připraveni, může nás zaskočit. Od seniorních vedoucích pracovníků se – aniž by to někdo řekl otevřeně – očekává, že připraví a včas zavedou svého nástupce. Oni sami na to ale velmi často nemyslí, a to až do poslední chvíle.

V praxi Firemního sociologa jsme byli již několikrát svědky situace, kdy odkládání vědomé organizace nástupnictví vedlo k tomu, že v okamžiku, kdy k němu došlo z objektivních důvodů, byl nástupce nepřipraven, nedostatečně disponován anebo chyběl úplně. To je vše samozřejmě špatně a je to problém, kterému je možné snadno předcházet. Pokud se vlastního nástupnictví aktivně ujmeme.

Kdy začít hledat nástupce?

Záleží na více okolnostech, ale nejdůležitější je, zda máte nebo nemáte přirozeného následovníka – dítě, juniorního zaměstnance, kolegu. Pokud ano, můžete se s ním domluvit s dostatečným předstihem. Největším problémem a nejčastější příčinou katastrofy v tomto případě je, že „přirozený“ nástupce o tom, že s ním počítáte, neví, nebo nepočítá on s vámi. Ve všech dalších případech je potřeba mít představu o nástupci nejpozději tři pracovní cykly předtím, než se chystáte odejít.

Jak předávat funkci?

Existuje několik strategií předání manažerské zodpovědnosti, mezi kterými můžete vybírat. Představa, že „jednoho dne prostě odejdu a junior to převezme“, je sice možná, ale ve většině případů nesprávná. Metodou postupného, časově rozloženého, nebo etapového předání byste si měli být jisti předtím, než podniknete jakýkoli konkrétní krok v tomto směru, protože její změna v průběhu je vždy ke škodě věci.

Jak komunikovat nástupnictví podřízeným?

Podřízení vás, a tedy i vašeho nástupce, musí vědět, že se chystá předání zodpovědnosti. Měli by vědět, kdy k němu dojde (nejlépe s určitým předstihem), kdo bude nástupcem a v okamžiku, kdy nástupce převezme funkci, by měli mít představu o jeho názorech, strategii a směřování. Zásobovat je detailními informacemi a přesným postupem, zejména v okamžiku, kdy se nám zcela nedaří, je ale škodlivé. Proto je dobře, když součástí přípravy nástupnictví je i příprava jeho komunikace těm, kterých se týká. Jestliže součástí vaší pozice je komunikace s lidmi z vnějšku, ať jsou to zákazníci, klíčoví dodavatelé nebo partneři, měla by se komunikace týkat i jich.

Co dělat, když se nedaří?

Jako každý manažerský proces i nástupnictví může selhat. Nikdo nedokáže předpovídat, co vše se může stát, ale měli byste být připraveni na několik běžně se objevujících problémů – jedním z nich je třeba situace, kdy nám nástupce rezignuje v pozdějších fázích předávání funkce. Samozřejmě vám nepřejeme, aby nastal, ale je dobře o něm vědět a počítat s ním.

Chcete vědět více?

Přihlaste se na webinář Nástupnictví efektivně! 19.6 online s Vojtěchem Bednářem z Firemního sociologa. Více informací a přihlášení najdete na této stránce.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora

Petr Ševčík

Petr Ševčík

Jako Interim Change Manager Petr působí coby lídr a realizátor firemních transformací a změn. Manažersky vstupuje do firem, které mají problémy ve výkonnosti, strategii či organizaci nebo potřebují nastartovat a řídit rozvoj.

více o autorovi
články autora


© 2025 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 305

Yesterday 321

Week 305

Month 626

All 100801

Currently are 108 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions