26. 5. 2025 PhDr. Vojtěch Bednář
Každý manažer nebo vedoucí pracovník jednou odejde. Jak připravit svého nástupce a jak zajistit, aby předání funkce či pozice proběhlo bez problémů? Intuice vám nestačí.
Nástupnictví patří mezi tak zvaná manažerská tabu. Je to téma, které se týká všech, ale o kterém nechceme mluvit. Zcela upřímně, je tak trochu jako smrt. A stejně jako smrt, pokud na ně nejsme připraveni, může nás zaskočit. Od seniorních vedoucích pracovníků se – aniž by to někdo řekl otevřeně – očekává, že připraví a včas zavedou svého nástupce. Oni sami na to ale velmi často nemyslí, a to až do poslední chvíle.
V praxi Firemního sociologa jsme byli již několikrát svědky situace, kdy odkládání vědomé organizace nástupnictví vedlo k tomu, že v okamžiku, kdy k němu došlo z objektivních důvodů, byl nástupce nepřipraven, nedostatečně disponován anebo chyběl úplně. To je vše samozřejmě špatně a je to problém, kterému je možné snadno předcházet. Pokud se vlastního nástupnictví aktivně ujmeme.
Kdy začít hledat nástupce?
Záleží na více okolnostech, ale nejdůležitější je, zda máte nebo nemáte přirozeného následovníka – dítě, juniorního zaměstnance, kolegu. Pokud ano, můžete se s ním domluvit s dostatečným předstihem. Největším problémem a nejčastější příčinou katastrofy v tomto případě je, že „přirozený“ nástupce o tom, že s ním počítáte, neví, nebo nepočítá on s vámi. Ve všech dalších případech je potřeba mít představu o nástupci nejpozději tři pracovní cykly předtím, než se chystáte odejít.
Jak předávat funkci?
Existuje několik strategií předání manažerské zodpovědnosti, mezi kterými můžete vybírat. Představa, že „jednoho dne prostě odejdu a junior to převezme“, je sice možná, ale ve většině případů nesprávná. Metodou postupného, časově rozloženého, nebo etapového předání byste si měli být jisti předtím, než podniknete jakýkoli konkrétní krok v tomto směru, protože její změna v průběhu je vždy ke škodě věci.
Jak komunikovat nástupnictví podřízeným?
Podřízení vás, a tedy i vašeho nástupce, musí vědět, že se chystá předání zodpovědnosti. Měli by vědět, kdy k němu dojde (nejlépe s určitým předstihem), kdo bude nástupcem a v okamžiku, kdy nástupce převezme funkci, by měli mít představu o jeho názorech, strategii a směřování. Zásobovat je detailními informacemi a přesným postupem, zejména v okamžiku, kdy se nám zcela nedaří, je ale škodlivé. Proto je dobře, když součástí přípravy nástupnictví je i příprava jeho komunikace těm, kterých se týká. Jestliže součástí vaší pozice je komunikace s lidmi z vnějšku, ať jsou to zákazníci, klíčoví dodavatelé nebo partneři, měla by se komunikace týkat i jich.
Co dělat, když se nedaří?
Jako každý manažerský proces i nástupnictví může selhat. Nikdo nedokáže předpovídat, co vše se může stát, ale měli byste být připraveni na několik běžně se objevujících problémů – jedním z nich je třeba situace, kdy nám nástupce rezignuje v pozdějších fázích předávání funkce. Samozřejmě vám nepřejeme, aby nastal, ale je dobře o něm vědět a počítat s ním.
Chcete vědět více?
Přihlaste se na webinář Nástupnictví efektivně! 19.6 online s Vojtěchem Bednářem z Firemního sociologa. Více informací a přihlášení najdete na této stránce.
