25. 11. 2024   Mgr. Petr Hlušička

Cítíte, že vám během dne dochází energie nebo že klesá vaše soustředění? Mikroodpočinky – krátké, strategické přestávky během pracovního dne – mohou být klíčem k lepší produktivitě, snížení stresu a dlouhodobému pracovnímu nasazení. Nedávné studie se zaměřili na to, proč by měly být mikroodpočinky běžnou součástí pracovního režimu a jak je efektivně zařadit do každodenního harmonogramu.

Každodenní pracovní rytmus nás často pohltí natolik, že zapomínáme na drobné chvíle klidu a regenerace. Výzkumy ukazují, že pravidelné krátké přestávky výrazně zlepšují kognitivní funkce, snižují riziko vyhoření a podporují kreativitu. Zaměstnanci, kteří vědomě zařazují mikroodpočinky, vykazují vyšší spokojenost a efektivitu. Pro firmy to může znamenat nižší fluktuaci, vyšší výkon a pozitivní pracovní atmosféru.

Aspekty a dopady mikroodpočinků

Zlepšení kognitivních schopností a soustředění

Mikroodpočinky, ať už ve formě krátké procházky nebo odtržení očí od monitoru, pomáhají resetovat mozek. To umožňuje zlepšit paměť, řešení problémů a schopnost rozhodování. Například podle studie publikované v Journal of Cognitive Enhancement může dvouminutová přestávka každou hodinu zvýšit koncentraci až o 30 %.

Prevence stresu a vyhoření

Chronický stres a přetížení jsou jedním z největších nepřátel dlouhodobého pracovního nasazení. Mikroodpočinky poskytují příležitost k dobití energie, snížení stresových hormonů a udržení emocionální rovnováhy. Pravidelné přestávky pomáhají zaměstnancům zvládat náročné situace s větší lehkostí.

Podpora kreativity

Odpočinek není jen o regeneraci; je to také chvíle, kdy mozek může pracovat v tzv. "toulavém režimu". Tento stav je klíčový pro generování nových nápadů a neotřelých řešení. Krátké přestávky mohou být rozhodující pro týmy, které čelí komplexním úkolům vyžadujícím kreativitu.

Zlepšení fyzického zdraví

Sedavá práce má negativní vliv na zdraví, od bolesti zad po zvýšené riziko srdečních onemocnění. Mikroodpočinky, které zahrnují pohyb, například protažení nebo krátkou chůzi, pomáhají zlepšit krevní oběh, zmírnit napětí svalů a zvýšit celkovou fyzickou pohodu.

Budování pozitivní firemní kultury

Firmy, které podporují mikroodpočinky, vysílají signál, že jim záleží na zdraví a pohodě svých zaměstnanců. To vede k vyšší loajalitě a motivaci. Zaměstnanci se cítí oceněni a zároveň mají prostor pro vlastní regeneraci, což posiluje týmovou atmosféru.

Praktické doporučení do praxePravidlo 52/17: Doporučuje se pracovat 52 minut a poté si dát 17 minut pauzu. I kratší přestávky (např. 5 minut) mohou mít pozitivní efekt, pokud jsou pravidelné.

Relaxační zóny: Zřízení klidných koutků pro odpočinek může podpořit zaměstnance v jejich využívání.

Podpořte pohyb: Například organizujte krátké aktivní procházky nebo vybavte kancelář fitness pomůckami pro rychlé protažení.

Integrujte technologii: Aplikace a nástroje mohou připomínat přestávky a poskytovat inspiraci pro jejich efektivní využití.

Mikroodpočinky jsou jednoduchým, ale potenciálně efektivním nástrojem pro zlepšení pracovní pohody a výkonu. Ať už jde o jednotlivce nebo celé týmy, pravidelné krátké přestávky přinášejí celou řadu benefitů – od lepšího soustředění po prevenci stresu.


Tip: Hledáte praktický benefit pro své zaměstnance? Využijte Zaměstnanecký Asistenční Program.


 

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 342

Yesterday 372

Week 1205

Month 1591

All 32311

Currently are 262 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions