2. 9. 2024 PhDr. Vojtěch Bednář
Začátek září, tedy „školního roku“ je pro nás významným psychologickým předělem, a to i když už nejsme dávno žáky, studenty a nestali jsme se učiteli. Dnes si ukážeme, jak ho manažersky využít.
Začátek září, tedy laicky „nový školní rok“ je pro nás, dospělé, obdobím, které si spojujeme s novými věcmi. Je to proto, že návrat do školy byl po dlouhá léta nejenom změnou režimu, kdy po prázdninách přichází povinnosti a neměnný řád, ale také velmi často se změnilo místo a samozřejmě náplň tohoto režimu – noví lidé, nová třída, nové učivo. Tato opakující se změna v nás zanechává stopu, která přetrvává celý život. A která se dá manažersky využít. Když víme, jak na to.
Ze všeho nejdůležitější informace patří na začátek. Ochota akceptovat změny a nové věci netrvá věčně. Není nutné, abychom efekt nového školního roku (ENR) využili hned 1.9, zvláště ne když je to neděle, ale efektivní doba je krátká a trvá nejdéle první pracovní týden „školního roku“. Takže pokud chcete, musíte jednat s rozvahou, ale přiměřeně rychle.
Co udělat?
ENR je jako stvořený pro zadávání nových úkolů a pro ohlašování a případnou implementaci změn, nových vizí, pro zakládání projektů a pro informování zaměstnanců o novinkách, které je čekají. Není nutné, aby tyto novinky byly ihned také realizovány, aby mělo smysl o nich informovat, měly by praktické kroky k nim směřující začít do tří měsíců, tedy do konce listopadu. Oznamovat vzdálenější změny, pokud nebudou vidět je kontraproduktivní, vede to k dobře známému efektu „něco oznámili, a pak se dlouho nic nedělo“, který vás může velmi potrápit v okamžiku, kdy budete chtít něco reálně dělat.
Na individuální úrovni můžeme zadávat pracovní úkoly, ale také (a to je lepší) cíle, ke kterým mají zaměstnanci směřovat. Děláme to osobně, z očí do očí, někdy je vhodné následné písemné potvrzení. S cílem by měla být vždy spojena odměna za jeho dosažení, pro zaměstnance citelná, ne však přehnaně velká. Nejlepší cíle jsou ty, které jsou dosažitelné ve střednědobé perspektivě, to znamená zhruba v horizontu 18 měsíců.
ENR nemusí sloužit pouze k zadávání nových úkolů. Můžete ho využít k připomenutí těch, na kterých je potřeba pracovat a které už zadány byly. Ideální v takovém případě je, když můžete připomenutí úkolu spojit s malou motivací. Dát lidem drobnou pozornost „small candy“, která jim pomůže pocit změny překlenout.
Pokud chystáte změnu pracovního prostředí nebo práce samotné, je ideální čas to říct, opět i když jste ještě nezačali. V takovém případě je dobré pokusit se zapojit zpětnou vazbu zaměstnanců. Zeptat se jich, jak můžeme změnu provést, tak, aby měla co nejmenší negativní dopad na jejich pracovní život, a jestliže to je možné, také jak by si ji představovali oni. Jestliže se nám podaří do změny vložit alespoň malý parametr, který ovlivnili oni sami, výrazně si usnadníme personálně-manažerskou stránku následné implementace.
Dejte si předsevzetí!
I když to zní hloupě, hloupé to není. 1.9 je ideální den pro dávání si nových předsevzetí, z důvodů, které jsme popsali na začátku. Nový kalendářní rok pro vás totiž ve většině případů kromě změny čísla v datumu neznamená vůbec nic. Nový školní rok ale hodně. Předsevzetí daná k němu jsou mnohem trvanlivější.