15. 2. 2021  

Jsme strojírenská výrobní firma s necelou tisícovkou zaměstnanců. Naši operátoři výroby jsou v poslední době nespokojení; nemohou čerpat benefity, musí dodržovat řadu opatření a slíbené zvýšení platu je v nedohlednu. Co můžeme udělat pro jejich uklidnění?  P.A.

odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář

Situace, ve které se nacházíte, je dnes poměrně běžná, je v ní celá řada firem. Zejména dělnické profese velmi trpí tím, že byly v posledních letech nadhodnoceny, a přestože i přes koronavirovou krizi je nezaměstnanost stále velmi nízká, řada firem se nyní připravuje na „horší časy“, což vede k tomu, že není schopna dostát zejména finančním slibům z uplynulého období.

Základem zvládnutí rostoucí nespokojenosti je, aby management se zaměstnanci komunikoval. Není důležité, jaké přesně kanály k tomu zvolíme, ale měly by to být takové, u nichž máme jistotu, že dosáhnou skutečně ke všem zaměstnancům a že od nich nevyžadují aktivní angažování (zde je omezení různých interních informačních systémů, do kterých je potřeba se přihlašovat). Doporučujeme soustředit se na komunikaci toho, že přestože vnější situace je nepříznivá, děláme vše proto, abychom byli pro naše zaměstnance předvídatelným a bezpečným zaměstnavatelem.

Pokud na vás zaměstnanci tlačí v tom smyslu, že chtějí zvýšit mzdy, a vy jim tento požadavek nemůžete naplnit, nemá smysl jim slibovat nereálné, ale s poukazem na současnou situaci říct to, že firma dělá vše proto, aby udržela stávající ohodnocení zaměstnanců, a že poté, co se situace normalizuje a pokud to okolnosti umožní, bude snaha (nikoli garance) splnit přísliby z období před zdravotní krizí. V případě, že by na toto zaměstnanci reagovali snahou o tvrdé vyjednávání anebo vydírání managementu, varujeme před možností, že by jim vedení podlehlo; o to hůře se bude prosazovat cokoli dalšího v budoucnu.

Pokud můžeme našim lidem usnadnit život a fungování, byť v omezených podmínkách, měli bychom to udělat. S vědomím toho, že řada „standardních“ benefitů je v současnosti nevyužitelná, je možné kompenzovat je jinými cestami. Někteří z našich klientů tak například pro své zaměstnance vymysleli vouchery na nákup zboží v e-shopech nebo možnost využít slevy u roznáškových a dovážkových služeb. Řadu dalších benefitů, které nelze využívat, nyní můžeme alespoň částečně přesunout do budoucna, na dobu, kdy budou otevřeny provozovny příslušných služeb; nemělo by ale docházet k akumulaci takových benefitů.

Existují firmy, které se snaží udržet klid mezi svými zaměstnanci pomocí mimořádných finančních bonusů. Ať už jsou argumentovány jako doplněk k stávajícím benefitům, nebo jako jejich dočasná náhrada, mají sice intenzivní, ale zato pouze krátkodobý stabilizační efekt, a proto je doporučujeme použít jen v případě, že „vidíme konec krize“.

Management by se zaměstnanci měl mluvit, měl by se jim pravidelně ukazovat, měl by jim dávat najevo, že mu na nich záleží. Přílišné zatahování zaměstnanců do stavu a poměrů firmy není zdravé pro firmu ani pro ně, stejně tak hradba mlčení o poměrech ve firmě a u jejich partnerů. Lidem by se mělo říkat, že situace není snadná, ale že je v rámci možností pod kontrolou.

Pokud řešíte podobný problém, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 337

Yesterday 372

Week 1200

Month 1586

All 32306

Currently are 222 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions