23. 9. 2019  

Jsme „česká dcera zahraniční firmy“.  V poslední době došlo v mateřské firmě k určitým organizačním změnám. Jejich důsledkem je, že korporátní management se nás snaží přesvědčit, že bychom měli mít jednotný manažerský styl. S jejich stylem ale nepochodíme u našich zaměstnanců, protože je dost specifický a do českých podmínek se nehodí. Těžko si ale můžeme postavit hlavu a požadavky nadřízených prostě odmítat. Co máme dělat?

odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář

Situace kterou popisujete je velice nepříjemná, ostatně jako každá, kde management stojí mezi dvěma vzájemně neslučitelnými požadavky. To že je nepříjemná ale neznamená, že se nedá řešit.

Prvním krokem, kterým byste rozhodně měli začít je jednání se zahraničním managementem. Měli byste se mu snažit klidně a racionálně vysvětlit, že česká kultura je odlišná než jejich, a že to, co funguje jinde není možné vždy doslova aplikovat zde. Argumentovat můžete ekonomickými důsledky; vynucování nekompatibilního stylu má za následek pokles výkonnosti, tím pádem přijmu, zisku, nárůst odchodů, s tím spojených nákladů se sháněním nových lidí (což bolí hlavně u kvalifikovaných profesí), ale také vyšší nemocnost a další negativní jevy. Pravděpodobný argument že „když to funguje globálně, bude i zde“ lze odvrátit tím, že cokoli, co funguje globálně funguje jen tehdy, kdy je přizpůsobeno místním podmínkám v každé jednotlivé zemi.

Pokud nebude zbytí, a budete muset implementovat to, čemu říkáte „manažerský styl“, i když je otázkou co přesně si pod tím máme představovat, snažte se jej co nejvíce v rámci daných mezí přiblížit našim podmínkám a chápání vašich zaměstnanců. Vysvětlujte, zdůvodňujte, argumentujte a když narazíte na odpor, neodvolávejte se na to, že „oni to tak chtěli“, ale na to, že firma má jednotné prvky a jejich dodržování je znakem profesionality. Můžete argumentovat celou řadou významných a úspěchu globálních firem (Apple, McDonald ‘s, IBM, Microsoft), které více nebo méně jednotný styl a kulturu využívají; byť každá svým způsobem a dle svých zvyklostí a potřeb.

Řešíte podobný problém? Rádi vám s oběma kroky, tj. jak přípravou vyjednávání s globálním managementem, tak s implementací stylu pomůžeme. Kontaktujte nás.

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Učím manažery na všech úrovních pracovat s lidmi tak aby firmu vnímali jako součást svého života, aby jejich práce byla efektivní, smysluplná a naplňovala potřeby firmy i jich samotných.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora


© 2019 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520