17. 10. 2022 Mgr. Petr Hlušička
Současná situace zásadním způsobem dopadá na firmy, která ovlivňuje neustálé zvyšování výrobních a provozních nákladů, nedostatek pracovníků, problematické zásobování, nejistý odbyt i schopnost plnění zakázek. Co ale velmi často zůstává na druhé koleji, je dopad na naše stávající zaměstnance, kteří se mohou dostávat do náročných životních situací. S tím nám může pomoci personální nástroj v podobě benefitu – Zaměstnanecký asistenční program.
Jedná se o benefit, který se zaměřuje právě na zaměstnance, kteří se dostávají do náročných životních situací, které na ně mohou mít závažné negativní dopady. Jeho cílem je dotyčné zaměstnance zastabilizovat a poskytnout jim adekvátní profesionální pomoc. Ta je zajištěna odborníky s dlouholetými zkušenostmi v oblasti psychologie, práva a financí, kteří spolu v rámci komplikovanějších případů spolupracují.
Samotná podpora je anonymní a důvěrná. A je realizována telefonicky, e-mailem nebo pomocí video on-line platformy. To zajišťuje rychlou a dostupnou podporu bez ohledu na lokalitu a zároveň umožňuje propojovat konkrétní odborníky bez ohledu na vzdálenost. Zaměstnanci tak mají jistotu, že dostanou odbornou podporu a pomoc v okamžiku, kdy ji budou opravdu potřebovat.
Oblasti a témata v kterých se zaměstnanci ocitají a v kterých jim kvalifikovaní odborníci mohou poskytnout podporu mohou být nejrůznější. Pro příklad:
Psychologické poradenství
- Vztahové a partnerské problémy
„S partnerem si přestáváme rozumět“, „Chci se nechat rozvést“, „Pořád se jenom hádáme.“
- Zvládání emocí a konfliktů
„Je toho moc, nezvládám to“, „Mám problém s alkoholem“, „Velmi snadno se rozčílím.“
- Krizové a traumatické situace apod.
„Měla jsem autonehodu“, „Neustále se budím a mám strach“, „Umřelo nám dítě.“
- Rodinné a výchovné problémy
„Syn se dopustil krádeže a nevím co s ním“, „Dcera trpí depresemi“, „Neustále hraje na počítači.“
Finanční poradenství
- Rodinné rozpočty a ekonomická situace
„Zvedli se nám zálohy za energie“, „Přestávám vycházet s příjmy“, „Jak zaplatit synovi školu“.
- Splátkové kalendáře, osobní bankrot
„Přišel nám dopis o neuhrazení“, „Jak mám rozložit splátky“, „Můžu využít milostivé léto?“
- Finanční produkty, hypotéky, úvěry apod.
„Jaký typ pojistky má pro mě smysl“, „Co s hypotékou“, „Co s úsporami?“
Právní poradenství
- Občanské právo – spotřebitelská problematika, nájmy, reklamace
„Potřebuji pronajmout byt“, „Poslali mi tuhle smlouvu“, „Prodal jsem auto a teď mi přišlo oznámení.“
- Rodinné právo – vztahy mezi rodiči a dětmi, výživné, rozvody
„Manželka mi poslal žádost o rozvod“, „Chtěl bych mít syna ve střídavé péči“, „Umřela mi maminka.“
- Správní právo – rozhodování a komunikace s úřady apod.
„Z úřadu mi přišlo“, „Jsem oběť trestného činu“, „Mám spor s úřadem.“
Tento typ benefitu má velkou výhodu v tom, že je přínosem nejen pro samotné zaměstnance, ale také pro firmu, kterým chrání její zaměstnance a snižuje případnou fluktuaci. Ze zkušeností, také na pracovišti snižuje výskyt konfliktů, absencí a jiných negativních jevů, které mají přímý dopad na BOZP.
Všechny tyto přínosy dokládá zjištění, které vychází z údajů získaných v evropských zemích, a které uvádí, že každé 1 euro výdajů na tento typ programu podpory zaměstnanců generuje v ročním období čisté ekonomické přínosy ve výši až 13,62 EUR. To navíc dokládá i popularita tohoto typu benefitu v zahraničí, kdy ho využívá více než 80 % firem nad tisíc zaměstnanců a u firem nad pět tisíc zaměstnanců dokonce 97 % společností.
Zaměstnanecký asistenční program je smysluplný benefit, který je určen firmám bez ohledu na odvětví, množství lokalit a počet zaměstnanců. Jedná se o profesionální personální nástroj, který zajišťuje zásadní potřeby firmám i jejich zaměstnancům.
V rámci České republiky poskytujeme našim klientům komplexní servis Zaměstnaneckého asistenčního programu pod značkou Employee assistance program s.r.o.
Jsme profesionálním členem mezinárodní asociace EAPA (Employee Assistance Professionals Association - www.eapassn.org), která je největší celosvětovou organizací sdružující profesionály v oblasti asistenčních služeb a poradenství pro zaměstnance.
Pro více informaci:
Mgr. Petr Hlušička
Web: www.zaap.cz
Telefon: +420 721 952 320
E-mail: phlusicka@zaap.cz