25. 3. 2019   PhDr. Vojtěch Bednář

Zaměstnanec, často velmi potřebný, přichází za svým šéfem a přednáší nekompromisní požadavek. Firma se má, platy rostou, poroste i můj. Ihned mi přidejte, jinak odcházím!

Je to mimořádně nepříjemná situace, a řada manažerů vlastně vůbec netuší, co si v ni má počít. Přitom správná reakce je v tento okamžiku klíčová, a to nejenom kvůli vám a kvůli zaměstnanci, který s tímto požadavkem přišel. V sázce je dost možná mnohem víc…

Vydírací taktika „přidej, nebo odejdu“ je, mimochodem, velice účinná. Ještě účinnější proto, že zaměstnanec přichází vesměs bez předchozího upozornění, někdy vůbec bez náznaku toho, že by měl nějaké požadavky, a pro nadřízeného je to tedy šok. Pravděpodobnost, že „změkne“ a přidá je tak poněkud vyšší.  Co tedy dělat v podobné situaci?

Za prvé, ať už dotyčnému zaměstnanci přidat chcete, nebo ne, za žádných okolností se nenechejte donutit ke zbrklému rozhodnutí „teď hned“. I když uvedený přístup je dost nefér, sám o sobě ještě neznamená, že se nemůžeme dohodnout. Co je ovšem nepřípustné je nátlak. Nejlepší okamžitá reakce je tedy „pokud chceš, abych ti přidal, musím to nejprve zvážit“. Tím neříkáte že apriori ne, ale současně že ne hned teď.

Naprostá většina zaměstnanců, kteří přicházejí s vydíracím požadavkem ve skutečnosti není připravena odejít, a sázejí na to, že pod tlakem prostě ustoupíte. Pokud odpověď „mohu to zvážit“ vede k tomu, že začnou diskutovat, můžeme s nimi vcelku bez obtíží hovořit (o tom proč chtějí zvýšit mzdu, o kolik, na základě čeho…). V takovém případě, tj. pokud se diskuse uklidní a vede k pozitivnímu, nejlépe na obou stranách zavazujícímu závěru, můžete na pohrůžku na začátku zapomenout. Případně můžete zaměstnanci na rozloučenou říct, že je fajn, že se dá dohodnout a že není vhodné snažit se jednat z nadřízených z pozice síly. Pokud ale na odchodu či na přidání trvají, jediné řešení je jasně a srozumitelně říct „tak v tom případě běžte“. Klidně, srozumitelně, bez emocí.   Nejpravděpodobnější reakce je, že se zaměstnanec v tomto okamžiku zalekne, a začne couvat. Pokud ne, možná se otočí a odejde (v takovém případě mu dejte půl hodiny či hodinu a běžte se jej zeptat, jak to tedy vidí, už bude pravděpodobně uklidněn). Je také možné, že svou pohrůžku splní a podepíše vám výpověď. Je to nejméně pravděpodobný, nejsmutnější, ale někdy nevyhnutelný konec, protože jakmile byste vydírací taktice ustoupili, nejenže za chvíli přijdou se stejným požadavkem další, ale totéž se bude opakovat při každé další podobné situaci.

V každém případě je potřeba zachovat klid. Nezvyšovat na zaměstnance hlas, neprojevovat negativní emoce, nevyčítat a nenechat se za žádných okolností zatlačit do kouta.

Pokud má zaměstnanec požadavek na zvýšení platu, ale není to „přidej nebo odejdu“, můžete postupovat jinak. Jak? To se dozvíte v našem videu.

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Učím manažery na všech úrovních pracovat s lidmi tak aby firmu vnímali jako součást svého života, aby jejich práce byla efektivní, smysluplná a naplňovala potřeby firmy i jich samotných.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora


© 2019 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520