Poradenské Koučování je progresivním nástrojem předávání vědomostí a podpory klienta, který čerpá ze dvou běžně užívaných metod podpory – poradenství a koučování.
Popis metody
Účel:
Účelem Poradenského Koučování je efektivně kombinovat metodiku standardního expertního poradenství s přednostmi koučovacího přístupu ve vzdělávání dospělých. Cílem metody je předávat informace klientovi takovým způsobem, že k maximu z nich dojde sám na základě vhodně volených otázek poradce. Klíčové know-how, poznatky a interpretace jsou mu ale dodány standardní cestou s cílem zmenšení množství vynaloženého času a energie na straně klienta.
Postup:
Poradenské Koučování se uplatňuje jako nástroj předávání informací a rozvoje dovedností u klienta, v souladu s reálnými potřebami klienta a z nich vyvozenými poradenskými cíli. Principem je předání poznatku cílové osobě v takové formě, aby na maximum obecnějšího mechanismu či zákonitosti přišla sama, a to s využitím:
- základních poznatků (dodaných poradcem),
- znalosti konkrétního vztahu (získané osobně nebo předané poradcem),
- odpovědí na poradcem kladené otázky.
Základem poradenského koučování je předání výchozí informace poradcem a její následný rozvoj klientem za stimulace otázek poradce a případně jeho usměrnění. Cílem procesu je vytvoření situace, ve které si klient uvědomí danou souvislost, porozumí jevu, je schopen jej samostatně interpretovat a zobecnit.
Uplatnění
Poradenské Koučování se uplatňuje při
- hledání širších souvislostí konkrétních jevů,
- zobecnění nalezených řešení pro konkrétní problémy,
- předcházení zjištěným a vyřešeným problémům,
- vytváření schémat pro standardizované rozhodování vedoucího pracovníka.
O využití Poradenského Koučování rozhoduje poradce na základě analýzy dané situace, souvislostí a možných konsekvencí využití metody.