• About us
  • 16. 1. 2017   PhDr. Vojtěch Bednář

    Pro firmy které provozují pobočkové sítě, i pro ty, které se skládají „pouze“ z několika geograficky odlišných lokací bývá prosazení organizačních změn problém. Lidé si je vykládají různě, kladou odpor, a výsledkem je chaos. Řešením je organizace a plánování.

    Každá organizační změna je problém. Změna je o to větší problém, o co více je míst, kde se musí prosadit. Ve firmách které se nacházejí na více místech se tak stává (a u pobočkových sítí běžně), že centrální management sní o tom, jak od stanového data bude všechno jinak a lepší, ale v praxi funguje, že čím dále jsme od centra, tím větší jsou pochybnosti.

    Příčina přitom není v podmínkách či okolnostech (i když na ně se všichni odvolávají). Příčina je hlavně v lidech. A změn je s ohledem na současné trendy v průmyslu 4.0 i službách stále více.

    Abychom se podobným problémům vyvarovali, musíme si uvědomit, že obtížnost zavedení jakékoli změny není dána jen změnou samotnou, ale i tím, na kolika místech bude zaváděna. Čím více jich je, tím se i z triviální věci stává velký problém. Dále bychom měli vědět, že v české kultuře (na rozdíl třeba od německé) není zvykem přijímat změny bez diskuze, a čím je od lidí, kteří je mají přijmou vyšší management dále, tím více pochybností v diskusi bude.

    Efektivní cestou prosazení změny do poboček je kombinace následujících kroků:

    1. Změnu nezavádíme zbrkle (není-li to nezbytné), ani příliš pomalu, ale cestou střednědobého plánu

    2. Změnu nejprve komunikujeme všem zúčastněným, necháme je o ní diskutovat, a až pak jí prosazujeme z pozice autority

    3. Změnu „testujeme“ na vybraných dobrovolnících. Tyto dobrovolníky pak využijeme jako příklad když někde narazíme na odpor

    4. Je-li to možné, necháme lidi se podílet na změně, nejraději na tom, jak jí co nejlépe příjmout. Budou-li mít pocit, že jsou zaangažovaní, příjmou jí raději

    5. Pokud o změně víme, že bude krajně nepříjemná a lze to provést, nebudeme jí vynucovat, ale zavedeme souběžně se stávajícím stavem a ten pak postupně odstraníme

     

    V každém případě je prvním krokem k úspěšnému prosazení změny do poboček její plánování, organizace a komunikace těm správným lidem a ve správný čas.

    Budete zavádět změny, a chcete o jejich přijímání a prosazování vědět více? Poraďte se s námi 

    Přihlásit odběr na LinkedIn

    PhDr. Vojtěch Bednář

    PhDr. Vojtěch Bednář

    Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Petr Hlušička

    Mgr. Petr Hlušička

    Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

    více o autorovi
    články autora

    PhDr. Jan Drahoňovský

    PhDr. Jan Drahoňovský

    Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

    Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

    více o autorovi
    články autora


    © 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

    Today 361

    Yesterday 360

    Week 2258

    Month 7577

    All 15885

    Currently are 66 guests and no members online

    Kubik-Rubik Joomla! Extensions