• About us
  • 18. 9. 2023   Mgr. Petr Hlušička

    Jak byste dnes ohodnotili své duševní zdraví na stupnici od 1 do 10? Jednička znamená, že je v krizi, a desítka, že je úžasné. Je pravděpodobné, že jen málokdo z nás by se hodnotil na horní hranici. Jaký to má dopad na náš pracovní život?

    Současná doba přinesla vyšší míru vyhoření a nezdravých strategií zvládání stresu, to na pracovišti často znamená vyšší míru absencí a "prezentismu". Lidé tedy sice přijdou do práce, ale nedokážou efektivně fungovat.

    To je částečně důvod, proč většina zaměstnavatelů věnuje větší pozornost a prostředky duševnímu zdraví zaměstnanců a zjišťování vzájemné vazby na produktivitu a zisk. Podle nedávného amerického výzkumu je téměř čtvrtina (23 %) zaměstnanců vystavena vysokému riziku duševních problémů, jako jsou deprese, úzkost nebo závislost, a 41 % je vystaveno střednímu riziku.

    Tento výzkum zjistil, že pracovníci, kteří hodnotili své duševní zdraví jako špatné, mají výsledky pracovní produktivity o více než 39 bodů nižší, než je průměr. K řešení dopadů duševního zdraví jsou zapotřebí inovativní řešení, při kterých mají zaměstnavatelé zásadní roli. Firmy mají k dispozici profesionální nástroje, které zásadním způsobem pomáhají stabilizovat lidské zdroje a podporovat je jak v rámci osobního, tak i pracovního života. Podpora zdraví zaměstnanců je nejen správná věc, ale má zásadní význam pro úspěch podniku.

    V rámci průzkumu realizovaného v roce 2023 vyplynulo, že zaměstnanci chtějí, aby zaměstnavatelé jasně nastavovali zdravé hranice mezi pracovním a soukromým životem, a očekávají, že budou podporovat a chránit jejich pohodu. Ve skutečnosti 62 % amerických zaměstnanců uvedlo, že wellbeing je klíčovým faktorem při žádosti o nové zaměstnání. To začíná být pomalu trendem i u nás.

    Jedním z takových komplexních nástrojů může být právě ZAP – Zaměstnanecký asistenční program. Jedná se o benefit, který pomáhá zaměstnancům zvládat náročné životní situace nebo krize, ve kterých si nevědí rady nebo cítí obavy. Poskytuje jim v těchto klíčových chvílích podporu a poradenství, který jim pomůže tyto situace lépe zvládat a snižuje množství rizik, které jsou spojeny nejen s osobním životem, ale mají také často výrazný přesah i do zaměstnání.

    Zaměstnavatelům přináší Zaměstnanecký Asistenční Program prokazatelné snížení nákladů a množství rizikových faktorů. Pro zaměstnance naopak přináší větší jistoty a podporu spojenou s růstem loajality vůči zaměstnavateli.

    Více informací se můžete dozvědět na www.zaap.cz nebo https://www.firemni-sociolog.cz/en/sluzby/metody/631-zap-zamestnanecky-asistencni-program

    Přihlásit odběr na LinkedIn

    PhDr. Vojtěch Bednář

    PhDr. Vojtěch Bednář

    Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Petr Hlušička

    Mgr. Petr Hlušička

    Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

    více o autorovi
    články autora

    PhDr. Jan Drahoňovský

    PhDr. Jan Drahoňovský

    Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

    Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

    více o autorovi
    články autora


    © 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520