• About us
  • 23. 3. 2015   PhDr. Vojtěch Bednář

    Chcete zlepšit vztahy v týmu? Žádné rychlé a spolehlivé řešení jak to udělat neexistuje. Pokud se ale budete snažit dodržet několik jednoduchých zásad, podstatně k nim přispějete. Nejsou obtížné, a až na výjimky nebolí.

    Manažeři, ale také jejich podřízení často žádají jednoduchá a spolehlivá řešení, jak zlepšit vztahy na pracovišti, či v týmu. Návody, kterých by bylo možné se držet, a které by přinesly stoprocentní úspěch. Nic takového, bohužel, nemáme.  Umíme však nabídnout několik praktických tipů. Ani jejich dodržování vám nezajistí stoprocentní úspěch, může vám ale pomoci. Podívejme se na ně.

    Tip 1: Neúčastněte se klik a nepodporujte je

    Probíhá u vás spiknutí jedněch proti druhým? Je váš tým rozdělen na dvě části, které spolu nekamarádí? Jste buď s Losnou, nebo s Mažňákem? Děláte špatně. I když vnitřní kliky mohou někdy přinést dočasnou stabilitu, dlouhodobě jakýkoli tým, kolektiv, prostě skupinu lidí pouze rozleptávají. To nejlepší, co můžete udělat je neúčastnit se jich, a nahlas a jasně říct, že je nepodporujete.

    Tip 2: Stůjte na straně výsledku

    Dojde-li k jakémukoli sporu nebo konfliktu, ptejte se nejen na to, kdo je v právu, ale hlavně na to, co se musí stát, aby to přineslo co nejlepší užitek celku. Tj. firmě, organizaci. Málokterý konflikt má jednu stranu v právu a druhou mimo právo, svět nebývá černobílý. Každý je ale nebezpečný, pokud zapomeneme na to, že pracujeme pro firmu, a že bychom měli hledat společné dobro spíše, než osobní satisfakci.

    Tip 3: Pochvalte své kolegy

    Pochvala je silná motivace (jak jsme o tom několikrát psali). Pomůže, podpoří, posílí tým.  Chvalte, ale chvalte jen tehdy, máte-li doopravdy za co. Atmosféra v týmech, ve kterých se chválí, je pozitivnější, tyto týmy jsou odolnější proti negativním jevům a jsou schopny se lépe vyrovnávat s obtížemi práce. Pochvala ale funguje jen tehdy, stane-li se součástí kultury, nikoli účelovým nástrojem.

    Tip 4: Hledejte důvody, proč ano

    Něco nejde, nefunguje, nebo je problém? Hledejte důvody, proč by to mělo jít, a hledejte řešení. Dejte jasně a před ostatními najevo, že vaše vnitřní nastavení je problémy řešit, a ne na ně žehrat. A nejen to. Vyzývejte ostatní k tomu, aby také hledali řešení. Stojí-li váš tým před náročnou výzvou, snažte se jej podporovat, snažte se zdůrazňovat pozitivní výsledek. Že jste pro ostatní za hlupáka? Nebojte se, ve skutečnosti si vás považují.

    Tip 5: Podporujte spolupráci s ostatními

    Tým, který se uzavírá dovnitř, se může na krátkou dobu cítit pohodlněji, ale je to jenom iluze. Základem úspěšných vztahů je úspěšná spolupráce s ostatními. Podporujte spolupráci s ostatními a uvidíte, že se to pozitivně projeví i dovnitř. Snažte se, aby lidé chtěli spolupracovat s dalšími týmy, s dalšími částmi organizace.

    Přihlásit odběr na LinkedIn

    PhDr. Vojtěch Bednář

    PhDr. Vojtěch Bednář

    Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Petr Hlušička

    Mgr. Petr Hlušička

    Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

    více o autorovi
    články autora

    PhDr. Jan Drahoňovský

    PhDr. Jan Drahoňovský

    Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

    Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

    více o autorovi
    články autora


    © 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520