• About us
  • 11. 3. 2013   Mgr. Petr Hlušička

    Využitím AC můžeme zkvalitnit výběr vhodných kandidátů na specifické pozice. Tuto metodu sice nelze použít vždy, ale ve vhodné situaci nám ušetří spoustu prostředků a zajistí nám vyšší potenciál lidského kapitálu. Díky čemu je ale vlastně tak výhodná?

    Assessment centrum je speciální diagnostická metoda, která se využívá při výběru vhodných kandidátů na klíčové pozice. Do češtiny bývá překládána jako hodnotící centrum, což do značné míry objasňuje její podstatu.

    Na počátku je nutné stanovit kompetence a profil vhodného kandidáta. To je úloha spolupráce přímého nadřízeného a odborníka. Na základě těchto priorit lze stanovit celkový scénář a průběh AC, včetně klíčových kritérií, na které se budou hodnotitelé v průběhu AC soustředit.

    Důležitým rysem AC je účast většího počtu proškolených hodnotitelů, kteří posuzují kandidáty dle předem stanovených kritérií. Jejich počet a fakt, že jsou proškoleni, zvyšuje validitu výsledků a snižuje subjektivitu výsledného hodnocení. Do samotného AC by měli být zapojeni lidé odpovědní za výběr kandidáta i jeho potenciální nadřízení.

    Assessment centra se účastní okolo 5-10 kandidátů, kteří prochází dle předem stanového scénáře různými diagnostickými metodami. Program a techniky AC jsou zvoleny tak, aby bylo maximálně využito možnosti vidět účastníky ve vzájemné interakci a v situacích, které mohou simulovat běžnou praxi. Během AC tak máme příležitost spatřit kandidáty v „akci“ a v různých situacích, což zvyšuje naše šance vytvořit si „komplexní náhled“.

    Benefitem, který nám tato metoda výběru přináší, je do určité míry i úspora času. Máme možnost efektivně strávit čas s více kandidáty během jediného dne. To je oproti individuálním schůzkám jasná úspora.

    Oproti standardním metodám v čele s klasickým pohovorem nám AC umožňuje nahlédnout pod povrch a získat hlubší znalost o kandidátovi. Máme prostor vidět účastníky v reálných situacích a v interakcích s potenciálními kolegy či klienty. To je výhoda proti výběrovým metodám, kdy se kandidáti dostávají do přímé interakce pouze s posuzující osobou. Nemohou se tak přímo soustředit na dojem, který vyvolávají a vědomě se stylizovat.  

    Na závěr je důležité zmínit, že díky AC máme možnost získat informace, které nám dovolí odhadnout mimo jiné budoucí potenciál kandidáta a jeho další možný rozvoj.

     

    Přihlásit odběr na LinkedIn

    PhDr. Vojtěch Bednář

    PhDr. Vojtěch Bednář

    Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Petr Hlušička

    Mgr. Petr Hlušička

    Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

    více o autorovi
    články autora

    PhDr. Jan Drahoňovský

    PhDr. Jan Drahoňovský

    Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

    Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

    více o autorovi
    články autora


    © 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

    Today 281

    Yesterday 360

    Week 2178

    Month 7497

    All 15805

    Currently are 116 guests and no members online

    Kubik-Rubik Joomla! Extensions