• About us
  • 9. 12. 2012   Mgr. Petr Hlušička

    Kvalita a úroveň komunikace na pracovišti fakticky ovlivňuje výkonnost a efektivitu dané společnosti. To jsou jasná fakta, často mechanicky prezentovaná. Málokdo se, ale zamyslí nad vlivy a dopady, které má na sociální klima a firemní kulturu.

    Je důležité si uvědomit, že průměrný člověk stráví velkou část svého produktivního života v pracovním prostředí. Na pracovišti tak dochází nejen k uspokojování finančních a produktivních potřeb, ale také potřeb po vzájemné interakci a komunikaci.

     

    V případě, že je ve společnosti z rozličných důvodů komunikace narušena, tak nedochází pouze ke snížení výkonosti v přímém důsledku, ale také v důsledku zvýšené tenze a stresu u zaměstnanců z důvodu neuspokojování potřeb. Často tak dochází ke spirálovému efektu, kdy se úroveň komunikace nadále zhoršuje.

     

    Může docházet i ke vzájemnému soupeření, kdy zaměstnanci v důsledku stresu vnímají prostředí jako nepřátelské a budou mít snahu se prosadit na úkor svého okolí.

     

    Častou příčinou zhoršené komunikace na pracovišti bývá nedostatečná informovanost a zkušenost vedoucích pracovníků, nejasně stanovená pravidla a normy nebo motivace zaměstnanců.

     

    Naučit se dobře komunikovat se svými spolupracovníky je jeden ze základních kroků k prevenci takovýchto situací, ale také první krok k nápravě.

    Doporučení ve třech oblastech:

    Sdělování informací

    • Včas si uvědomte obsah sdělení i to čeho tím chcete dosáhnout.
    • Přizpůsobte způsob a styl sdělení danému prostředí.
    • Věnujte pozornost tomu, jak lidé reagují na Vaše sdělení. Buďte připraveni ho upravit, pokud mu budou špatně rozumět nebo budou netrpěliví.
    • Zakončete sdělení pozitivně.

     Naslouchání

    • Soustřeďte se na vzájemnou komunikaci a snažte se vnímat to, co Vám chce druhá strana sdělit.
    • Poskytujte zpětnou vazbu a ověřujte si, zda jste danému sdělení správně porozuměli.

     Neverbální komunikace

    •  Udržujte oční kontakt a omezte rušivá gesta.
    • Buďte v otevřené pozici a snažte se působit uvolněně.
    • Propojujte verbální i neverbální komunikaci. Nevysílejte smíšené signály.

    Přihlásit odběr na LinkedIn

    PhDr. Vojtěch Bednář

    PhDr. Vojtěch Bednář

    Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Petr Hlušička

    Mgr. Petr Hlušička

    Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

    více o autorovi
    články autora

    PhDr. Jan Drahoňovský

    PhDr. Jan Drahoňovský

    Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

    Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

    více o autorovi
    články autora


    © 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

    Today 279

    Yesterday 360

    Week 2176

    Month 7495

    All 15803

    Currently are 72 guests and no members online

    Kubik-Rubik Joomla! Extensions