21. 1. 2019   Mgr. Petr Hlušička

V okamžiku, kdy i do sehraného týmu zavádíte nové pravidlo či změnu dosavadního pořádku, tak se musíte vypořádat s přirozeným aspektem odporu k novému. Pokud přistoupíte pouze k oznámení změny, tak se můžete se zlou potázat. Pro eliminaci případných komplikací můžete vyzkoušet následující postup.

Všeobecně musíte předpokládat, že lidé nemají rádi změny a mnohé věci jsou pro ně spíše k horšímu nebo mají na ně náhled jako na komplikace. Byť se častokrát může jednat o pro ně pozitivní věc.

Pozitivní přístup

V okamžiku, kdy se snažíte zavést cokoliv nového, tak musíte především sami přicházet s pozitivním nábojem a přístupem. Včetně toho, že očekáváte, že všechno proběhne v pořádku a bez zbytečných komplikací. Vysvětlete pozitivní přínosy dané změny.

Připravte si argumenty

Připravte si strategii, jak chcete celý případ komunikovat a jak chcete postupovat. Zvažte veškerá pro i proti, včetně toho, s čím můžou někteří zaměstnanci přijít a jak budete reagovat. Pokud dokážete odkomunikovat i to, že si uvědomujete případné komplikace (včetně vhodných protiopatření), tak můžete vzít i vítr z plachet a snížit možný odpor.

Debata a spolupráce

Můžete následně otevřít debatu k danému tématu, ale pouze a jenom na bází „jak“ a ne „jestli“. To znamená v duchu, jak můžete dané pravidlo zavést, aby mělo minimální negativní dopad, a naopak z něho vytěžit maximum. Ale ne v žádném případě debatu na téma, jestli budeme to pravidlo zavádět. To je prostě holý fakt.

Jďete příkladem

Ukažte příkladem, jakým směrem chcete v tomto případě postupovat a co od nich potřebujete a očekáváte. Buďte přitom trpěliví a naslouchejte reakcím. Snažte se vycházet vstříc, ale jasně vymezte, že k dané změně, již došlo. 

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Učím manažery na všech úrovních pracovat s lidmi tak aby firmu vnímali jako součást svého života, aby jejich práce byla efektivní, smysluplná a naplňovala potřeby firmy i jich samotných.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora


© 2019 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520